@article{oai:tcu.repo.nii.ac.jp:00002553, author = {須藤, 英幸 and Sudo, Hideyuki}, issue = {33}, journal = {キリストと世界, Christ and the World}, month = {Mar}, note = {ルターに端を発する宗教改革を神学的に正しく理解するためには、ルターが達成した神学的突破という出来事とその意義を探求することが重要である。本論文では、ルターの『ローマ書講義』(1515-16年)の分析を通して、ルターの神学的突破の時期とそのアウグスティヌスの影響が評価される。ルターの神学的突破の時期をめぐる現代のルター研究者の見解は、概して1513-15年とする立場と1518-19年とするそれに大別される。これに対して、A・E・マクグラスは、神学的突破の時期を「第一回詩編講義」(1513-15年)の最終段階である1515年の後半と推定した。本論文では、マクグラスの見解を批判的に継承しつつ、マクグラスの論考では明確に定義されていないルターの神学的突破を「功績による救済論から恩恵と信仰による救済論への転換」と定義して、その特性を探求した。その結果、突破は「第一回詩編講義」の最終段階に始まり「ローマ書講義」第3章で完成するプロセスである、と主張することができる。十分に恩恵論が説かれるアウグスティヌスの『霊と文字』は、ルターが好んで引用した著作の一つであるが、この著作が初めて本格的に引用されるのが、ルターの『ローマ書講義』の前半部分(第7章まで)に他ならない。マクグラスによれば、ルターの神学的突破は、アウグスティヌスの『霊と文字』の研究以前に生じた出来事であり、そのため、アウグスティヌスの影響は本質的なものではない。本論文では、マクグラスの議論では扱われない『ローマ書講義』第1-3章について詳細な分析を行った。その結果、「功績による救済論から恩恵と信仰による救済論への転換」というルターの神学的突破が生じるプロセスにおいて、アウグスティヌスの『霊と文字』の影響は、むしろ決定的であったと主張することができる。, In order to properly understand the Reformation from a theological perspective, it is important to explore the event of Luther’s theological breakthrough and its significance. In this paper, the date of Luther’s theological breakthrough and its Augustinian influence will be assessed through an analysis of Luther’s Lectures on Romans (1515-16). First, A. E. McGrath places the date of the theological breakthrough in the final stages of the First Lectures on the Psalms. Critically maintaining McGrath’s view, this paper explores the characteristics of Luther’s theological breakthrough, which is not clearly defined in McGrath’s discussion, by defining it as a “shift from a theory of salvation by merit to that by grace and faith.” As a result, it can be argued that breakthrough is a process that begins in the final stages of the First Lectures on the Psalms and is completed in the third chapter of the Lectures on Romans. Second, McGrath argues that Luther’s theological breakthrough occurred prior to his study of Augustine’s Spirit and Letter, and thus Augustine’s influence is not essential. This paper presents a detailed analysis of chapters 1-3 of the Lectures on Romans, which are not dealt with in McGrath’s discussion. As a result, it can be argued that the influence of Augustine’s Spirit and Letter was rather decisive in the process that resulted in Luther’s theological breakthrough, from a theory of salvation by merit to that by grace and faith.}, pages = {7--36}, title = {マルティン・ルターの救済論における神学的突破 : 『ローマ書講義』とアウグスティヌスの恩恵論}, year = {2023}, yomi = {スドウ, ヒデユキ} }