@article{oai:tcu.repo.nii.ac.jp:00000046, author = {徐, 有珍}, journal = {キリストと世界 : 東京基督教大学紀要, Christ and the World}, month = {Mar}, note = {本研究は、宗教教育学におけるナラティブ・メソッドというペダゴジー(教育方 法論)が、宗教教育の現場においてどのように機能し、またどのような結果や効果をもたらすのかに焦点を当てて、その有用性を検証した臨床研究である。ナラティブ・メソッドは、保守的でトップダウン型のコンテント教育に対し、学生の主体性の涵養を強調しつつ、より深い理解と応用力を引き出す効果を持つペダゴジーとして、ここ20 年ほどの間に、特に注目を集めるようになっている。本研究では、ナラティブ・メソッド用い、「迫害」というトピックに注目したクラス学習を観察する中で、グラウンデッド・セオリーを用いて、学習者の生の声を収集し、そこで起った様々な「発見」や「変化」に注目しつつ、データを収集・分析した。研究に関わった学生からは、ナラティブ・メソッドの効果として、「迫害に対する深い理解が生まれた」「主体的な学習態度や協同学習の大切さを知った」「自らの宗教心に対する再認識や反省が生まれた」といった声が聞かれ、このペダゴジーの有用性の一端が伺われた。, The aim of this research is to uncover the effects and outcomes of the narrative method used in college classrooms. The use of the narrative method in the field of religious education began receiving much attention during the latter part of the 20th century, especially among many North American theologians and scholars, in an attempt to offset the negative effects of the much–criticized, traditional content-focused education of the earlier era. In this research, students in a religion class were divided into small groups and asked to give two original narrative presentations on the topic of ‘persecution.’ Students were also requested to document the results of group discussions in order to review and share with others what they felt and learned through this class project. The following are some of the comments gathered from the group discussions, which may suggest the usefulness of the narrative pedagogy. “I now understand better what persecution can do to a person.”“ I was able to see the fun as well as the importance of the group work.” “I was forced to review my own faith in God.”}, pages = {132--157}, title = {学ぶ者の自主性を強調する、ナラティブ・メソッドを用いた宗教教育の実践と検証―知識と経験の調和を求めて}, volume = {25}, year = {2015} }