ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要論文等
  2. キリストと世界
  3. 22号

「他者をつなぐとりなし手」を育てる留学生教育における日本語教育の役割

https://tcu.repo.nii.ac.jp/records/10
https://tcu.repo.nii.ac.jp/records/10
bc7adf69-912a-4a7a-9d3a-7337d79a0263
名前 / ファイル ライセンス アクション
cw20122207.pdf cw20122207 (375.5 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2013-07-11
タイトル
タイトル 「他者をつなぐとりなし手」を育てる留学生教育における日本語教育の役割
タイトル
タイトル Educating "Intercessors for the World" : Investigating a Role of Japanese Language Education in International Education in Japan
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 日本語教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 留学生教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 留学生30万人計画
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Japanese Language Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 JSL(Japanese as a Second Language)Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Education of International Students Global 30
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者 柳沢, 美和子

× 柳沢, 美和子

WEKO 14

柳沢, 美和子

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 15
姓名 Yanagisawa, Miwako
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 文部科学省が 2008 年7月に策定した「留学生 30 万人計画」では,優秀な留学生を獲得するために,英語のみで学位が取得できることが重要だとする一方,「日本語を全く学習しなくても良いことを意味するものではない」としている。つまり留学生に日本語を学んでほしいものの,どこまで日本語が必要なのか明確にされていないのが現状である。しかし留学生教育の目的は,ビジネス(自国の経済)に資する「人材」ではなく,人そのものを育てることである。自身の安寧を追求する「お客さん留学生」を育てるか,日本から学び,仕え,遣わされる「とりなし手」を育てるか,日本語学習がその重要な鍵を握っていると思われる。本稿では,留学生教育における日本語学習の役割について「留学生 30 万人計画」の提案を考察後,東京基督教大学の「アジア神学コース」を事例に,日本語学習が,留学生教育および日本のキリスト教会にとってどのような意味を持つのかを考える。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The Japanese Ministry of Education announced "The 300,000 International Students Plan" in July 2008, which aims to increase international students up to 300,000 by 2020. This figure amounts to 10 % of the total college/university enrollment in Japan. The purpose is to increase the nation's competitiveness in the global market by recruiting capable international students. Therefore, the Ministry of Education will promote undergraduate/graduate programs in which the international students could complete their degree requirements in English, but simultaneously expects most of the students to "use Japanese as their education language." The reality is that even though the Japanese Ministry of Education would like the international students to learn Japanese, how much Japanese language education could avail them in the future is still unpredictable.However, the goal of international education is not economics, but people .This paper argues that Japanese language education is a key to educating those who grow in love for Japan and Japanese people—and learn from and serve this country instead of educating "sojourners" who simply pursue.their own benefits. Even though Japan is an island country, it is highly predictable that it will soon become a multi-cultural and multi-language nation where people from different backgrounds live together. This paper will first examine the proposal of "The 300,000 International Students Plan," and then it will discuss the role of Japanese language education in international education and also its implications for local churches, examining TCU's Asian Christian Theological Studies for English Speakers (ACTS-ES) program as an example.
書誌情報 キリストと世界 : 東京基督教大学紀要
en : Christ and the world

巻 22, p. 114-124, 発行日 2012-03
出版者
出版者 東京基督教大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09169881
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10371265
論文ID(NAID)
内容記述タイプ Other
内容記述 110009552511
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 09:55:59.407581
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3